tirsdag 8. mars 2011

Vannkjele/vannkoker/vattenkittel


For noen dager siden bestemte jeg meg for at jeg skulle kvitte meg med den elektriske vannkokeren, av flere grunner. For det første følte jeg for litt oppryddning på benken, men den viktigste grunnen var ungene. Jeg følte vannkokeren som en evig fare der den sto på benken, og var alltid redd for at ungene skulle slå på knappen, koke opp vann og få det over seg. Vannet er jo kokvarmt på sekunder nærmest. Så jeg ønsket å flytte vannkokingen til komfyren, hvor mine barn alltid holder seg unna. Innerst på en plate virker den ikke så truende, og de klatrer heller ikke opp på komfyren, om de nå skulle komme til å slå på en bryter til den rette plata, men bryterne har de aldri rørt heldigvis. Alvoret rundt komfyren har de heldigvis skjønt av seg selv, og det har aldri vært noen problemstilling her i huset, den er ikke engang barnesikret fordi det ikke har vært behov for det. Det kan være en større utfordring å forklare hvorfor benken er skummel, så jeg fjernet like godt hele problemet.

På Åhlens hadde jeg sett meg ut et rimelig alternativ, en vannkjele, eller vattenkittel, om man skal bruke det mer eksotiske svenska ordet, som Åhlens har på sine varer. 199 kr kostet herligheten, og jeg syns nesten den pynter opp komfyren litt der den står i all sin prakt. Lurer på om det er mer miljøvennlig å koke opp vannet på "gamlemåten" fremfor alle disse hurtigapparatene, i såfall er det jo en ekstra bonus. Og en ekstra unnskyldning for å ta frem lommeboka.

Med vannkokeren forsvant også et par andre apparater som likevel bare står der og samler støv. Kjøkkenet fikk jo plutselig rikelig med plass.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar