lørdag 12. februar 2011

beaivvasgahkku - solkake


Forrige søndag var det samefolkets dag, og denne uken har jeg sett solen ikke mindre enn 2 ganger. Siden også morsdagen melder sin ankomst var det god grunn for å bake en kake (gahkku), og valget falt på min favoritt, oreokaken. Den er enkel og forholdsvis rask å lage, uten steking og det er lite man kan gjøre feil. Den er dessuten uslåelig, de fleste vil like den. Jeg ville ha en sol på toppen med sjokoladesaus, så jeg tok en spiss som tilhørte en tube med rød pyntegele til kaker, og så festet jeg tuppen med Tack It over tuten på sjokoladesausflasken (Tack it leiren var ikke i nærheten av selve sjokoladesausen). Dermed kunne jeg trylle frem denne samiske solen (beaivvas) med en passe tjukk spiss.

Og kaken? Jo, den falt i smak både blant store og små. Den er egentlig litt for god.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar