søndag 9. februar 2014

Happy mothersday....eller?


Så var den her igjen da. Enda en av disse kalenderdagene, skapt av butikkenes omsetningsbehov, hvor det fins et eventyrbilde av dagens innhold og forløp. Bare ikke her. Idyllen sprakk, eksploderte, var aldri tilstede. Stryk det som ikke passer. Rekk opp handa de som må kjøpe seg blomster sjøl, som må rydde og shine huset sjøl, som må lage middagen sjøl og som ihvertfall ikke står opp til ferdigkledde unger, klare til å gå ut i marka med ski, sekk, kakao og appelsin, straks mor er ferdig på badet. Det er ikke det at jeg ikke har oppdratt mannen nok til å gjøre alle disse tingene på denne ene dagen i året. Men jeg har ingen mann. 

Så blomstervasen står altså der i sin ensomhet, med kun et samisk flagg oppi, rester etter samefolkets dag som vi forlot bak oss i uka som var. Middagen står forberedt på benken, og lenger er jeg ikke kommet. Ungene er nå bare sånn passe påkledd, men de er blitt vasket og skiftet på og har fått frokost. 3-åringen laget riktignok et morsdagskort i barnehagen, men bestemte seg for å teste ut saksa på det så spes.peden måtte slukøret fortelle meg at det ikke var noe å sende med hjem. Jeg mener, har du noengang hørt om morsdagsstrimler? Småen burde ta utdannelse innen makulering. Utfra den knuste kaffekoppen å dømme (som ble sluppet i golvet for et kvarter siden) virker hennes talenter på denslags også. 

Jeg har et håp om at jeg til neste år har greid å lære ungene å lage kaffe, og å rydde selv. Gratulerer med morsdagen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar